Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Willingness to pay for electricity-driven passenger vehicles
Horváthová, Inés ; Ščasný, Milan (vedoucí práce) ; Kukačka, Jiří (oponent)
Predložená práca analyzuje vyjadrené preferencie k 4 typom osobných vozidiel (k vozidlám konvenčným, čisto hybridným, hybridným s možnosťou napájania a elektrickým na batériu). Pre získanie dát bol použitý výberový experiment, vykonaný v Poľsku v roku 2014. Pomocou modelu latentných tried bolo možné identifikovať a popísať skupiny v populácii, ktoré sa medzi sebou líšia odlišným postojom k uvedeným technológiá: skupiny so silnou a slabou preferenciou ku konvenčným autám, segmenty preferujúce vozidlá hybridné a hybridné s možnosťou napájania, a skupinu uprednostňujú elektrické autá na batériu. Aj napriek tomu, že v priemere by spotrebitelia vyžadovali kompenzáciu do výšky až 22,200zł (e5,311), aby prešli od používania konvenčného vozidla k vozidlu na elektrinu, odpovedajúce skupiny v populácii by za túto zmenu boli ochotné zaplatiť okolo 10,100zł (e2,417) v pripáde čisto hybridného vozidla, približne 21,400zł (e5,128) v prípade hybridného vozidla s možnostťou napájania, a okolo 92,800zł (e22,199) v prípade elektrického vozidla na batériu.
Willingness to pay for green electricity
Novák, Jan ; Ščasný, Milan (vedoucí práce) ; Gutiérrez Chvalkovská, Jana (oponent)
Odhadujeme ochotu platit za elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie v České republice. Ke zjištění preferencí spotřebitelů pro různé hodnoty atributů (emise prachových částic, emise skleníkových plynů, velikost zdroje elektřiny z OZE, rozdělení příjmů a nákladů) schémat podpory elektřiny z OZE je použit výběrový experiment. Původní výzkum je proveden na vzorku 404 respondentů žijících ve dvou krajích - Ústeckém (znečištěná oblast) a Jihočeském (čistá oblast). Docházíme k závěrům, že respondenti upřednostňují decentralizované OZE oproti centralizovaným OZE, zvýšení kvality ovzduší v místě bydliště oproti snížení emisí skleníkových plynů. Odhadnutá hodnota ochoty platit za 1% snížení emisí prachových částic činí 49 CZK, což odpovídá 3.7 % průměrné měsíční platby za elektřinu. Ochota platit za zelenou elektřinu je vyšší než současný povinný příspěvek na podporu obnovitelných zdrojů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Analýza institucionálního rámce managementu vybraných ekosystémů východního Krušnohoří
Kratochvíl, Martin ; Louda, Jiří (vedoucí práce) ; Osersová, Marta (oponent)
Cílem této bakalářské práce je na základě získaných dat z dotazníkového šetření výpočet ekonomické hodnoty vybraných ekosystémů ve východním Krušnohoří a následně analyzovat společně s kvalitativním šetřením, které proběhlo současné se sběrem dat dotazníkového šetření. Vybrané ekosystémy jsou typické pro Krušné hory a poskytují rekreační a estetickou funkci. Pro výpočet ekonomické hodnoty je použita metoda výběrového experimentu a podmíněného hodnocení. Na analýzu kvalitativního šetření je využívána institucionální analýza. Metoda podmíněného hodnocení je použita pro zjištění ochoty platit za zachování estetické funkce horských luk ve východním Krušnohoří. Vyčíslení ekonomické hodnoty může v návaznosti na kvalitativní šetření pomoci definovat nástroje managementu údržby ekosystémů, které pomohou ochránit, zachovat či obnovit ekosystém. V teoretické části jsou popsány vybrané metody hodnocení environmentálních statků a institucionální analýza. Praktická část obsahuje výsledky dotazníkového a kvalitativního šetření s interpretací výsledků.
Analýza hodnoty ekosystémových služeb metodami vyjádřených preferencí: případová studie kamenných snosů ve východním Krušnohoří
Břízová, Lucie ; Vojáček, Ondřej (vedoucí práce) ; Slavíková, Lenka (oponent)
Ve vyspělých zemích je v poslední dekádě rozvíjen koncept tzv. ekosystémových služeb (ecosystem services; např. v Millenium Ecosystem Assessment, 2005), který se zaměřuje zejména na identifikaci užitků plynoucích z nepoškozených ekosystémů a na způsoby, jak tyto užitky zohlednit v rozhodovacích procesech tržní ekonomiky. Cílem je mimo jiné to, aby ekosystémové služby volně dostupné v přírodě zůstaly zachovány a nedocházelo ke zhoršování přírodních podmínek pro život. Krajina východního Krušnohoří má svůj specifický charakter, a to zejména díky několika specifickým ekosystémům, které se v jiných lokalitách nevyskytují buď vůbec, anebo se nevyskytují v takové míře. K těmto místně specifickým ekosystémům patří především horské louky, přírodní potoky a kamenné snosy. Cílem diplomové práce je analýza rekreačních a zejména estetických hodnot kamenných snosů (steinrücken, clearance cairns). Kamenné snosy jsou významným biotopem, avšak v dosavadních analýzách v České republice jim byla věnována pouze minimální pozornost na rozdíl např. od saské části východního Krušnohoří, kde si místní obyvatelé kamenných snosů velmi cení (každý úsek kamenného snosu je zde dokonce zmapován, celková délka kamenných snosů se zde blíží jednomu tisíci kilometrů). Metodologicky bude práce postavena na analýze primárních dat z empirického šetření, které bylo realizováno během léta 2013 ve východním Krušnohoří a jehož přípravy a realizace se autorka účastnila. Dále na teorii náhodného užitku (random utility theory), modelech diskrétní volby (discrete choice models) a metodách vyjádřených preferencí (stated preferences methods, specificky výběrového experimentu, např. Bateman et al., 2002). Pro odhad hodnot budou využity modely multinominal logit model a random parameter logit model. Na základě analýzy dat bude ověřena nebo vyvrácena hypotéza, že ochota platit za nezarostlé kamenné snosy bude statisticky nevýznamná (tedy, že lidé tomuto krajinnému prvku nepřikládají významnou hodnotu). Výsledky diplomové práce budou využity pro návrh opatření managementu kamenných snosů.
Modelování dopravního chování na trase Praha - Brno: aplikace výběrového experimentu
Šilerová, Markéta ; Melichar, Jan (vedoucí práce) ; Kaprová, Kateřina (oponent)
Cílem práce je modelovat poptávku studentů po dopravě na trase Praha-Brno a Brno- Praha, tj. zjistit, které atributy a v jaké míře ovlivňují studenty při volbě dopravního prostředku. Vzhledem k tomu, že studenti mají zpravidla nižší příjmy a více volného času než spotřebitelé jiného ekonomického statusu, dá se očekávat, že budou upřednostňovat veřejnou dopravu před osobní automobilovou dopravou a že jejich prioritou budou spíše nízké cestovní náklady na úkor času stráveného na cestě. V současné době existuje mnoho studií, které se zabývají oceňováním času, a to především v USA a v západní Evropě. V posledních letech byla věnována pozornost empirickému šetření pro ocenění atributů cestování také v ČR, avšak žádná z nich se nezaměřuje na hodnotu cestovního času pro specifický segment studentů. K zodpovězení výzkumné otázky aplikuji metodu výběrového experimentu, která se opírá o Lancasterovu teorii hodnoty a teorii náhodného užitku. Prostřednictvím dotazníkového šetření získám potřebná data, která jsou následně analyzována a interpretována.
Výběrový experiment - preference horolezců při výběru lezeckých oblastí
Petrovajová, Gabriela ; Melichar, Jan (vedoucí práce) ; Vojáček, Ondřej (oponent)
Tato práce se zabývá aplikací metody výběrového experimentu při modelování poptávky po rekreaci po skalním lezení v České republice. Cílem práce je zjistit, které atributy ovlivňují lezce při volbě, kam pojedou lézt nejvíce a odvodit jejich implicitní cenu. Dále práce zjišťuje socio-ekonomickou strukturu respondentů. Teoretická část práce zahrnuje vysvětlení potřebných ekonomických pojmů, podrobný popis metody výběrového experimentu a přehled studií, které zkoumají oblast skalního lezení. V praktické části je krok za krokem popsán přesný postup aplikace metody výběrového experimentu - průběh přípravy dotazníku, sběr dat, analýza dat a interpretace výsledků. K analýze dat je použit Conditional logit model.
Ekonomické hodnocení kvality vod
Kuličková, Ivana ; Čamrová, Lenka (vedoucí práce) ; Lipka, David (oponent)
Hlavní náplní této bakalářská práce je teoretický popis metody použité pro modelování spotřebitelské volby v rámci případové studie týkající se Máchova jezera. Pro modelování rekreační poptávky na Máchově jezeře byla vybrána metoda výběrového modelování, resp. výběrového experimentu, jehož základy vycházejí z Lancasterovy atributové teorie. Dále byla provedena rešerše determinant, které ovlivňují poptávku po rekreaci u vodních ploch. Mezi tyto determinanty patří zejména jednotlivé atributy a jejich úrovně, které mají vliv na rozhodování respondentů při volbě rekreační oblasti a dále socioekonomické charakteristiky výběrového vzorku. Součástí bakalářské práce je představení výzkumného problému, tj. eutrofizace a dále popis průběhu šetření na Máchově jezeře a diskuse získaných poznatků.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.